tisdag, juni 27, 2006

Wimbledon på SPORT-Expressen igen

Jag hade glömt bort att Wimbledon startade i måndags. Läste på SVT text att matcherna blivit uppskjutna pga. regn. Jag kastade mig genast över TV-tablån för att kolla vilken kanal som sänder. Åter igen är det expressens egen sportkanal SPORT-Expressen. Hur kan en anrik turnering av Wimbledons dignitet sändas på en kanal som merparten av befolkningen inte har?

SVT sände Wimbledon under Sveriges storhetstid på 70- och 80-talen. En bit in på 90-talet tog Eurosport Nordic över. Minns såväl att Bengt Grive kommenterade strax före herrtennisen blev så trist och förutsägbar. Eurosport fortsatte sända in på 2000-talet innan det var ViaSats tur. Om jag inte missminner mig tog de på sig uppdraget två år på raken. Resultatet blev inte alltför bra. Tommy Engstrand som länge varit på dekis som kommentator hann inte med. Kanalens huvudkommentator Henrik Strömblad var ett för oprövat kort. Han snackade sönder matcherna.

Sedan 2005 har Sport-Expressen haft sändningsrättigheterna av Wimbledon. I maj i år ingick kanalen ett samarbete med TV4 AB. TV4 är majoritetsägare. Ändå går det inte att se utbudet på någon av 4:ans djungel av kanaler. Jag ids inte skaffa digitalbox för att kunna se enstaka evangemang. Jag skulle kunna sträcka mig att skaffa en dekoder, vill gärna ha tillgång till musikkanalen VH1.

Nä, det blir att kolla på Wimbledon via nätet igen. Wimbledon har en förträfflig hemsida med liveresultat, nyheter och möjlighet att lyssna på radio. Dock känns det surt att inte kunna se det på TV. Hur många TV-kanaler ska vi stackars konsumenter behöva skaffa?
Google
 
Web sportsugen.blogspot.com